Cu acest articol, ma adresez in primul rand celor “dinafara industriei de printing”, care se intalnesc cu momentul in care trebuie sa trimita o grafica in print, conform specificatiilor solicitate de furnizor. Sau pentru cei care abia se initiaza in domeniu. Pentru ca…ma bazez ca cei care lucreaza in printing, dar si designerii si cei din productia grafica, cunosc si stapanesc cerintele generale ale unui fisier gata de trimis in print.
Cerintele tehnice ale unui fisier sunt in general aceleasi, insa pot diferi usor de la un furnizor la altul, in functie de echipamentele de print cu care lucreaza.
Despre cum lucram o grafica pentru print, rezolutie, scara, suplete am mai scris un articol, pe care iti recomand sa il citesti aici.
Acum insa, ma voi referi strict la “bitii” pe care ii setam atunci cand incepem lucrul la grafica. Acestia se refera la cantitatea de tonuri aflata intr-o singura culoare. Tonurile dintr-o culoare sunt date de cantitatea de alb sau de negru pe care o adaugam, de exemplu in Cyan (vezi mai jos), sau oricarei alte componente CMYK.
O imagine formata din 8 biti va contine mai mult de 16mil de culori, iar o imagine de 16bit va contine mai mult de 28mld de culori. Contraintuitiv, eu iti recomand sa nu o lucrezi la 16bit si o sa iti dau mai jos 3 motive. Sau, daca o lucrezi totusi la 16bit, converteste-o in 8bit ulterior. Viceversa insa, din 8bit in 16bit nu va face minuni pentru imaginea ta vizualizata pe display-uri electronice.
In Adobe Photoshop > Image > Mode > Tickuiesti 8bits in loc de 16bits.
Astfel ca pentru print, o grafica lucrata in 8bit este exact ce trebuie si cat trebuie :).
Daca ai lucrat-o in 16bit, te rog sa o convertesti in 8bit si sa o trimiti la print intocmai. Vei obtine un acelasi rezultat vizual, dar fara posibilitatea de a te “intoarce” furnizorul la prelucrare si convertirea graficii conform specificatiilor tehnice.
Sper ca ti-a fost util. Daca ti-ai fost, ne vom da seama pe parcurs :).